Cyberbully

Såg denna film igår natt innan jag skulle lägga mig. Den var riktigt bra faktiskt, jag trodde inte jag skulle gilla den men det handlade om ett så viktigt ämne och en hjärtskärande historia. Grät nästan haha… Filmen Cyberbully, som man kanske hör på namnet handlar om en tjej som helt plötsligt börjar bli internetmobbad och blir kallad för riktigt grova och hemska saker, kan inte säga mer utan att spoila. Berättelsen är löst verklighetsbaserad, en tjej som hette Megan Meier gick igenom detta,fast ännu värre för runt 8 år sedan, på MySpace. 

Jag kände igen mig i vissa saker i filmen faktiskt, man känner sig så jäkla maktlös när folk skriver falskt och idiotiskt skit om en och ens vänner på nätet. Det är tur att dom har börjat lagstifta emot sådant efter detta och hela Amanda Todd-skandalen i USA men här i Sverige händer det ingenting. Insta och H&M/Tupac-grejen kommer att upprepa sig fler gånger i Sverige, tyvärr eftersom man är så rädd för att uppdatera våra uråldriga lagar! Näthat och nätmobbning borde vara olagligt, helt allvarligt! Hot och annat som skrivs på nätet har redan börjat eskalera ut i det verkliga livet, exempelvis organiserade rasistbrott, mobbning, våldsdåd.

Förstår inte vad de väntar på, hur många måste trakasseras in i depression och självmordsbenägenhet innan de ska förstå? hur många måste ?

cyberbully_xlg

Posted on november 8, 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

