Tips för studier!

Det var en av er läsare som gjorde ett önskemål om att jag skulle skriva ett inlägg om ämnet studier. Jag hade faktiskt funderat på att skriva ett sånt här inlägg tidigare men det blev aldrig av av någon anledning, men när ni kommer med förslag blir det som en extra ”knuff” som får mig att tillslut sätta mig och skriva. Jag uppskattar verkligen förslag från er!

Med det sagt…Let’s begin!

1. Vad vill jag bli?

Jag går i gymnasiet just nu, i tredje ring och läser ekonomiprogrammet och har faktiskt en klar idé på vad jag vill bli sen när jag är helt färdig med studierna. Jag vill bli civilekonom när jag är färdigutbildad, men det tog ett tag innan jag visste att det faktiskt var det jag ville bli. Jag bestämde mig redan i nian att jag ville hålla på inom företag på något sätt och kanske även blanda in mina estetiska och kreativa förmågor i det på något sätt, därför valde jag estetiska programmet först innan jag bytte till ekonomi. När jag väl kom på vad jag ville bli så var det enklare att jobba i skolan, för då visste jag liksom vad jag jobbade för.

Jag vet att jättemånga så sent som i tredje året fortfarande inte har någon aning om vad de vill göra, eller bara valde någon linje i nian som de egentligen inte tyckter om, eller hoppar runt från program till program, skola till skola för att ingenting verkar passa. Med andra ord måste man ha en ”morot”, ett långsiktigt mål att sträva efter…annars blir ju plugget bara meningslöst om man inte vet varför man ska göra det. Bestämmer man sig för vad man jobba med i framtiden, så blir det vardagliga studentlivet automatiskt (lite) lättare.

 

2. Framförhållning

Haha, många av mina klasskompisar har fått höra det här alltför ofta eftersom vår lärare tjatar om det typ jämt, men hon har faktiskt rätt! Vill man klara sig bra i skolan och få bra betyg får man INTE skjuta upp saker. Håll koll på alla deadlines, skriv ned dom i en loggbok eller något. Är du borta någon dag så fråga kompisar, maila lärare och fråga vad du har missat skäms inte för att göra det annars kanske du överaskas av ett stort kursprov eller liknande en dag, vilket inte är jättekul kanske, haha. Och denna punkt leder mig in på nästa som handlar om….

 

3. Planering!

Att planera är jag väldigt dålig på måste jag säga, jag säger alltid att jag ska planera i huvudet till läraren men det är lätt hänt att allting blir en enda soppa däruppe när jullovets och senare på sommaren, kurslutens stress kommer. Annars kan det bli så att man hamnar i ”matteveckor” ”uppsatsveckor” eller ”skriva-färdigt-manus-veckor” vilket gör att man kommer efter jättemycket, detta vet jag av erfarenhet. Man ska försöka planera in att man arbetar lite på alla uppgifter, i varenda ämne minst 1-2 gånger i veckan, med undantag för matte som man borde plugga varje dag i några 30-45 minuter.

Det är väldigt bra att skriva ned en personlig plan som du kan förhålla ditt skolarbete till varje dag. Hos oss får vi loggböcker av skolan men jag vet att alla inte får det, man kan köpa jättebra planerings böcker på bokia, akademibokhandeln och lite överallt på nätet också. Jag skulle rekommendera en filofax, jag vet att jag hade köpt en som jag inte hade fått en loggbok av skolan.

025347_2942635503

4. Var social!

Det värsta en människa kan säga till dig egentligen är ”nej”, sen om man blir ”rejected” typ så dör man inte av det…man går vidare. Tror att alla är lite rädda att bli dissade typ om de försöker prata med någon, men man ska inte vara så snabb att döma folk, de flesta är faktiskt jävligt trevliga speciellt om man också visar att man är självsäker. Vet att många som blir mobbade blir det just för att de stirrar ned i golvet hela tiden, axlarna vid öronen och och vandrar runt på skolan som om golvet vore gjort av glas, folk tappar respekt för en om man inte är självsäker. Skolan blir ju skittråkig annars om man inte har någon att vara med, det vet jag också av egen erfarenhet. Men jag bröt mig ur min blyghet när jag började i gymnasiet och började prata med folk, man ska inte vara folkskygg!

 

5. Be om hjälp

Är något mattetal svårt? Våga be om hjälp till antingen föräldrarna, broshan,syrran, läraren, en kompis kanske… bättre att fråga än att stå där med dåliga resultat. Om något är det ju mer skämmigt att stå där med ett F/ IG på provet med anledningen att du tyckte att det var läskigt att fråga mamma om hjälp liksom, haha.

 

Allt detta med lite självdisiplin, ambition och motivation ger dig garanterat bättre prestationer i skolan. Detta är jävligt bra tips faktiskt…borde testa att faktiskt följa dom själv, haha!

Posted on september 3, 2013, in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

