Spar tips!

Nu kommer sommaren och då vill man ju ut och göra saker kanske om man ska resa vill man ha egna fickpengar,köpa nytt skolmaterial eller om man vi shoppa sommarkläder… Om man är som jag behöver man då spara ganska mycket eftersom jag inte har någon extra inkomst utöver mitt studiebidrag. Så här kommer några tips som kan vara bra för att få in lite extra pengar och samtidigt spara dom.

1. Göra en budget!

Haha kanske inte helt oväntat att en ”ekonomare” tjatar om budget men det är faktiskt viktigt att ha allting uppskrivet. Skriv upp på en lapp hur mycket pengar du kommer få in under månaden och sen skriver du ner vad du kommer att ha för kostnader under månaden.
Detta förhindrar även impulsköp av olika saker. Du kan göra det till en rolig önskelista och designa den på ditt eget vis för att få processen att bli lite roligare, det behöver inte se ut som standardmallen.

önskelista

Detta är inte min önskelista, tog bara den här som exempel på hur man kan göra.

2. Fynda

Jag har nog främst lärt mig av Becka hur man ska göra för att fynda, hon har ju liksom satt ihop hela outfits som kostar under 200 spänn (!!!). Det är ett väldigt bra sätt att inte slösa bort onödiga pengar som du egentligen kunnat använt till något annat. Ett exempel på detta är jeans jackan jag fick hem igår…en sån kostar ju minst 400 spänn inne i stan men jag köpte den för typ 100, alltså har jag sparat bara på den 300 kronor.

Fynda kan man göra genom att handla på second hand och rea eller handla med kuponger. Handlar man på nätet kan man fynda genom att slå upp grejer på pricerunner eller handla med rabattkoder. Man bör även kolla på flera sidor än en.
Den här sidan är bra om man vill ha rabattkoder till t.ex H&M, Apollo, Bangerhead osv.

http://www.gratislandet.se

Och till er som säger att ni inte handlar på rea för att ”det ser billigt ut att göra det” eller som sitter typ såhär om man ber dom att handla på second hand:
3sqe7c
Tänk om…man kan faktiskt hitta fina och prisvärda saker!

3. Rensa  huset.

Plocka fram saker du inte använder och sälj dom, du kan göra en loppis eller om du har blogg göra en bloppis,stå och sälja på marknader, blocket och tradera… Detta är jättebra alternativ för att tjäna lite extra pengar på istället för att låta saker man inte använder sitta och ruttna i huset (haha).

Jag tipsar om det här utifrån egna erfarenheter och det har hjälpt mig mycket ekonomiskt. Förut när det var mamma och pappa som skötte alla mina pengar så slösade jag dom på massa skräp och sparade ingenting till framtiden.
U06OE

Förut var det som på bilden men nu kan jag visa att jag är ansvarsfull genom att faktiskt ha koll.

Posted on maj 11, 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

